Ilgaz Küçükhacet Tırmanışı - 18 Aralık 2016 Pazar

18 Aralık 2016 Pazar. Ankara’da hava çok soğuk. İşte böyle soğuk bir günde Ilgaz Küçükhacet zirvesine (2548 mt) tırmanış gerçekleştireceğiz. Şehirde hava bu kadar soğuksa dağda daha soğuk bir havayla karşılacağımızı ve karın sert olacağını düşünerek hafta içinde arkadaşları uyarıp kazma ve kramponları da yanlarında getirmelerini istiyoruz. Ancak Meteroloji’ye göre pazar günü hava dağda bulutsuz ve açık, güneşli bir hava görünüyor. Ancak hava sıcaklığının -10’larda olacağı öngörülmekte. Bizler güneşin etkisiyle karın yumuşayacağını düşünüp, erkenden faaliyete başlayıp sert kartta hızlı ilerlemeyi planladığımızdan aracımızın hareket saatini 17 Aralık cumartesiyi 18 Aralık pazara bağlayan gece yarısı saat 01.00 olarak belirledik. Planımıza göre erkenden Karayolları Bakımevi binasından tırmanışa başlayıp, önce Küçükhacet zirveye; kar durumu ve grubun kondüsyonunu dikkate alarak Büyükhacet zirveyi yapmayı deneyeceğiz.

Faaliyet kontenjanı 17 kişi. Duyuru yapılır yapılmaz kontenjan hızla doldu ve bizler gece 01.00’de tam kadro Ilgaz’a hareket ediyoruz. Herkesin ayakkabıları, giysileri kış koşullarına uygun. Yarı uyur, yarı uyanık geçen bir yolculuktan sonra Çankırı’da kısa bir kahvaltı ve ihtiyaç molası verip, sonrasında yola devam ediyoruz. Saat 04.50 sularında 1785 metre rakımlı Karayolları Bakımevi binasının önündeyiz. Araçtan iner inmez sabahın ayazı soğuğu hissediliyor. Herhangi bir esinti yok ancak kısa süren hazırlık sürecinde, tozlukları takmak için ince eldiven kullanınca, hemencecik parmaklarımızı hissetmez hale geliyoruz. Çok fazla hareketsiz kalmamak için, hazırlıklarımızı hızla tamamlayıp yola koyuluyoruz. Hava açık, ay dolunay halinde. Işığı yolumuzu aydınlatıyor. Parkurda çok fazla kar var ancak şansımıza birileri daha yeni iz açmış ve bizler de bu izleri takip ederek ilerliyoruz. Yürüdükçe ısındık, ısındıkça soğuğu daha az hissetmeye başladık. Ancak azıcık duraksadığımızda bile soğuk keskin bıçak misali yüzümüzü yalayıp geçiyor.

Bir saatlik bir yürüyüş sonrası yaklaşık 2,2 km yol kat edip 1805 rakımlı Ilgaz Obasına ulaşıyoruz. Ilgaz Obasına inerken yolun üst tarafında izleri açan ekibin çadırlarını görüyoruz. Çadırlarda ışık görünüyor. Yine de onları rahatsız etmemek için orayı sessizce geçiyoruz. Dolunayın ışığında Küçükhacet zirvesi karla kaplı gövdesiyle karşımızda yükseliyor.

Buradan itibaren iz yok ve kar tahminimizin tersine toz şeklinde. Kara bastığımız anda dizlere kadar gömülüyoruz. Obanın düzlüğünü geçinceye kadar bile yorulduk. Küçükçaltepe’nin yamacına tırmanırken ise tamamen kara gömülmeye başladık. Grubun başındaki arkadaşları değiştire değiştire ormanın içinde yükseliyoruz. Saat 07.30 sularında hava yavaş yavaş ağarmaya başladığında, 2100 metrelik Küçükçaltepe sırtına ulaşıyoruz. Burada kısa bir mola verip, nefeslenmeye çalışıyoruz. Manzara müthiş. Güneş yavaş yavaş tepelerin ardından yüzünü göstermeye çalışıyor. Günün ilk ışıklarının kızıllığı karla kaplı tepeleri aydınlatıp, bizlere müthiş bir görsellik sunuyor. Bu güzelliği kaçırmayıp, fotoğraflıyoruz.

Tekrar yola koyuluyoruz. Artık koskocaman gövdesiyle karşımızda yükselen Küçükhacet zirvesine doğru sırt hattından ilerliyoruz. Güneş çıkmasına rağmen sırtta esen hafif bir esinti bizlerin soğuğu ciddi bir şekilde hissetmemize yol açıyor. Sırt hattında hafif hafif yükselerek 2160 metreye çıkıp, tekrardan alçalıyoruz. Nihayet saat 08.30 sularında 2090 metredeki Geyikbeli’ne ulaşıyoruz. Zirve kütlesine tırmanmaya başlamadan önce burada 10 dakikalık bir mola veriyoruz. Sıcak bir şeyler yudumlayıp, atıştırıyoruz. Güneş artık iyice yükseldi. Manzara güzel ve günün keyfini çıkarıyoruz.

Mola sonrası yavaş yavaş zirveye doğru tırmanmaya başladık. Kar buralarda nispeten daha sert. Bastığımız yer biraz çökse de rahat yükseliyoruz. Ekibin temposu gayet iyi, herhangi bir kopma yok. Tırmanmaya devam. Zaman zaman öne gençler geçip, iz açıyor. Sırtta biraz yükselince geride Geyikbeli’nin biraz yukarılarında başka bir ekibin dinlendiğini fark ediyoruz. Uzaktan 4-5 kişilik bir ekip gibi görünüyorlar. Sabahleyin Ilgaz Obasından geçerken çadırlarını gördüğümüz ekip olması lazım. Karayolları binasından Ilgaz Obasına kadar biz onların açtığı izleri kullanmıştık. Şimdi de onlar bizlerin açtığı izden faydalanıyor.

Nihayet 10.30 sularında, tırmanışa başladıktan 5 saat 45 dakika sonra eksiksiz olarak 18 kişiyle 2556 metrelik Küçükhacet zirvesine ulaşıyoruz. Tebrikler, kutlamalar. Hava açık, pırıl-pırıl. Manzara müthiş. Karşıda Büyükhacet zirvesi tamamen karla kaplı gövdesiyle çok güzel görünüyor. Ancak müthiş bir soğuk var. Beklemek mümkün değil. Hemen zirve fotoğraflarını çekmek için hazırlanıyoruz. Fotograf çekerken bile beklemek eziyet oluyor.

Aslında sabah faaliyete başlarken belki Büyükhacet’i de deneriz diye düşünüyorduk. Ancak karın çok fazla ve yumuşak olması buraya gelinceye kadar ekibi oldukça yordu. Bu nedenle Büyükhacet’i denemeyi bir başka sefere bırakıp, zirvede çok fazla kalamadan hemen Mülayim Yaylasına doğru inişe geçiyoruz.

Gavurkayaları geçidine girmeden önce öğle yemeği molası veriyoruz. Çünkü zirvede soğuktan pek bir şey yiyemedik. Bu mola bize iyi geldi. Yukarılarda kat kat giyilen giysiler, eldivenler, bereler yavaş yavaş azaltılmaya başladı. Mola sonrası geçide giriyoruz. Geçitte çok fazla kar birikmiş ve yer yer dik balkonlar birikmiş. Çok keyifli bir iniş sonrası geçidi bitirip, nispeten daha rahat olan parkura ulaşıyoruz. Ama artık grupta yorgunluk emareleri görülmeye başladı. Çok fazla tempoyu yükseltmeden yavaş yavaş inerek saat 13.50 sularında aracımızın bizi beklediği 1585 metre rakımlı Mülayim Yaylasına ulaşıyoruz. 10 dakikalık bir üst baş değişimi sonrasında saat 14.00 sularında Ankara’ya doğru dönüşe geçiyoruz. Çankırı’da verdiğimiz kısa bir yemek molası sonrası saat 17.30 sularında sağ salim Ankara’ya ulaşıp faaliyetimizi bitiriyoruz.

GPS verilerine göre yaklaşık 12 kilometreyi 8 saat 50 dakikada geçmişiz. En düşük 1584 metreyi; en yüksek ise 2556 metreyi görmüşüz. 945 metre yükselme sağlayıp, 1145 metre rakım kaybetmişiz.