Ilgaz Büyükhacet Kış Tırmanışı - 25 Ocak 2015

25 ocak 2015 pazar günü Ilgaz Dağlarının en yüksek noktası olan Büyükhacet zirevesine (2587 mt) kış tırmanışı gerçekleştirmek amacıyla gece saat 02.00'de Sezenler Sokaktan hareket ediyoruz. geçen hafta gerçekleştirdiğimiz Uluağaç-Yeşilkent Köyü arasındaki yürüyüşte bu haftanın antremanını yapmış yaklaşık 9 saat karda yürüyüş yapmıştık. Pursaklardan Aliye hanımda bize katılınca ekip tamamlanmış oldu. 17 kişiyiz. Ekibin lideri Yüksel Bey faaliyet hakkında bilgiler verip, görev dağılımını gerçekleştirdi. Sonrasında herkes kendini uykuya bıraktı.

Üç saatlik bir yolculuktan sonra saat 05.00 sularında Ilgaz yol ayrımında kahvaltı ve ihtiyaç molası veriyoruz. Çorbalar, çaylar içiliyor. Ayakkabılar değiştiriliyor, tozluklar takılıyor. 05.30'da Tosya'ya hareket ediyoruz. Tırmanışa Tosya'ya bağlı Yukarı Berçin köyünden başlayacağız. Saat 06:45 sularında köye ulaşıyoruz. Burası şirin bir orman köyü. her yer kar altında olduğundan köyde hiç hareket yok. Sanırım henüz herkes uykuda. Sessiz bir şekilde son hazırlıklarımızı yapıyoruz. Bu arada insanlara alışkın olduğu her halinden belli olan köyün çoban köpeği (daha sonra adını Akbaş koyuyoruz) bizlere sırnaşıp duruyor.

Saat 07:00'de faaliyetin lideri Yüksel Beyin komutu ile harekete geçiyoruz. Köyün çıkışına kadar karlarla kaplı orman yolunda açılmış avcı izlerini takip ederek yürüyoruz. Bu arada yürüyüşü eğlenceli hale getiren şey ise Akbaş'ın yanına aldığı başka bir köpekle (daha sonra bu köpeğin adını da Karabaş koyuyoruz) birlikte tüm faaliyet boyunca bize eşlik etmeleri oluyor. Köyden biraz ayrıldıktan sonra Yüksel Bey orman yolundan ayrılıp sağa yükselen sırta doğru tırmanmaya başladı. Burada yola nazaran kar kalınlığı daha az ve bizler daha rahat ilerliyoruz. Yaklaşık 1,5 saat sonra bizi zirve külahına bağlayan sırta ulaşıyoruz. Bir süre düz bir şekilde sırtta ilerleyip, Yukarı Berçin yaylasının üstlerine geliyoruz. Burada bir çeşme var ve hava çok soğuk olmasına rağmen halen çeşmeden suyun donmaması bizleri şaşırtıyor.

Buradan itibaren tekrar sırtı takip ederek tırmanmaya başlıyoruz. Yavaş yavaş yorulmaya başladık. Yükseldikçe hava da sertleşmeye başladı. Aşağılarda yumuşak yumuşak yağan kar burada rüzgarla birlikte vucudumuzda vurduğu yerleri yakıyor. Tüm bu olumsuzluklara rağmen tırmanışımızı sürdürüyoruz. Nihayet zirve külahının altındaki düzlüğe ulaşıyoruz. Hava gittikçe kötüleşiyor. Kar yağışı tipiye döndü, sisten 2-3 metre önümüzü göremiyoruz. Herkese bir yorgunluk çöktü ve yürüyemez hale geldik. Bu arada bazı arkadaşların ayaklarına kramplar girince Yüksel Bey devam etmeyebileceğimizi söyledi ancak bütün bu olumsuzluklara rağmen grup azminden hiçbir şey kaybetmemişti ve zirveye devam etmeye karar verdik.Üzerimize çantamızda ne kadar yedek giyecek varsa giyiyoruz.

Saat 11.00 sularında zirve külahına doğru yükselmeye başladık. Rüzgardan tipiden artık sadece önümüzde ilerleyen arkadaşın adımlarını takip ediyoruz. Bu koşullara uygun kıyafet ve eledivenleri olmasına rağmen bazı arkadaşlar el parmaklarını hissetmediklerini söyleyince Yüksel Bey arkadaşların ellerini ellerinin arasında sürterek ısıtmaya çalışıyor. Nihayet saat 12.30'da; yürüyüşe başladıktan 5,5 saat sonra 17 kişi hep birlikte Ilgaz Büyükhacet zirvesine ulaşıyoruz. Zirve oldukça heyecan vericiydi ve bizler bu olumsuz koşullarda zirveye ulaştığımız için mutluyduk, gururluyduk. Ancak zirvede fazla uzun kalamadık. Çünkü hissettiğimiz soğuğu anlatacak kelime bulamıyorum. Biraz hareketsiz kalsak donmamak işten bile değil. Bu nedenle hızla zirve fotografı çektirip, hızla inişe geçiyoruz.

Sert tipi altında yaklaşık 45 dakikalık bir iniş sonrasında rüzgar almayan kuytu bir köşe buluyoruz ve Yüksel bey 20 dakika dinlenme ve yemek molası veriyor. Faaliyet başladığından beri hemen hemen verilen ilk molamızda bir şeyler atıştırıp, sıcak bir şeyler içerek ısınmaya çalışıyoruz. Bu arada bizlere eşlik eden köpekler de üşüdü. Kısa dinlenmelerde köpekler karın üstü yerine, hemen patileriyle karı eşeleyip zeminde toprağı bulup oraya kıvırlıyorlar. yemek molasında çantalamızdaki fazla yiyeceklerle köpekleri de besleyip tekrar inişe devam ediyoruz.

Sisten dolayı asıl çıktığımız sırt hattı yerine başka bir sırtt hattından inişe geçiyoruz. Yorgunuz ve adımlarımızı zar zor atıyoruz. Ancak yavaş ve güvenli bir şekilde sürekli inerek saat 17.00'de Yukarı berçin Köyüne ulaşıyoruz. Köy muhtarının yapmış olduğu sürpriz bizi oldukça mutlu ediyor. Köyün muhtarı köy odasını bizler için açmış, sobayı yakmış, üstüne üstlük bir de çay demletmiş. Bir insan bu kadar zor bir tırmanış sonrası başka ne isteyebilir ki? Islak ve terli giysilerimizi değiştirip, sıcak çaylarımızı da içtikten sonra Muhtara teşekkür edip Ankara'ya doğru yola koyuluyoruz. Yolda kısa bir ihtiyaç ve yemek molası sonrasında uyuya saat 22.00 sularında evlerimize ulaşıyoru.

Böyle kaliteli insanların olduğu kaliteli bir gruba katilmak ile çok doğru bir karar verdigimi yol boyu düşündüm. İyi ki varsın MADADOST.