Dedegöl Tırmanışı-(21-22 Mayıs 2011)

ETUDOSD'un düzenlediği 15. Dağcılık Şenliği ve Dedegöl Dağı (2998 mt) tırmanışı için 14 dağcımızla 21-22 Mayıs 2011 tarihlerinde İsparta-Eğirdir Melikler Yaylasındaydık. Dedegöl Tırmanışı için 21 Mayıs Cumartesi sabahı 05.00 de Maliye Bakanlığının önünden Eğirdir'e hareket ettik ve Saat 10.30 sularında Eğirdir'e ulaştık. Verdiğimiz bir saatlik molada eksiklerimizi tamamladık ve saat 11.30 da Melikler Yaylasına hareket ettik.Yolumuz üzerinde bulunan Aksu Zindan Magarasına gezdik. Zindan Magarası yatay ilerleyen ve yaklaşık 780 metre uzunluğunda, içinde küçük bir dere bulunan, doğal dikit ve sarkıtlardan oluşmuş bir mağara. Önünde Roma Dönemine tarihlenmiş bir tapınak alanı bulunmakta. Yaklaşık bir saat burada kaldıktan sonra Melikler Yaylasına hareket ettik. Saat 14.00 sularında kamp alanına ulaştık. Kamp alanı çamların arasında ve yeşillikler içinde bir yer ve şenlik alanını, Türkiye'nin birçok ilinden gelmiş binlerle ifade edilen sporcuların çadırları doldurmuş. Bizler grup olarak bir arada olacak şekilde çadırlarımızı kurduk.

Saat 15.30 da kamp alanına 4 km uzaklıkta bulunan Pınargözü'ne hareket ettik. Pınargözü Dedegöl Dağının kar sularının, dağda bulunan obruklarda bir araya toplanarak bir magaradan yeryüzüne çıktığı bir yer. Buradan başlayan dere Beyşehir Gölüne ulaşıyor ve çevresi devasa anıt çam ağaçlarıyla çevrili bir doğa harikası. Etrafı gezdikten sonra kampa döndük ve dağcılar arkadaşlarıyla ancak dağlarda görüşebiliyor kuralını ispatlarcasına yıllardır görmediğimiz arkadaşlarla hasret gideriyoruz.

Akşam yemeğinde ETUDOSD'un verdiği kuru fasulye, pilav ve irmik helvasıyla karnımızı doyurduk. Daha sonra geçmiş yıllarda yapılmış Dağcılık Şenlikleri ve Dedegöl Tırmanış fotograflarından oluşan bir slayt gösterisi yapıldı ve ertesi gün yapılacak tırmanış için bilgi verildi. Ertesi gün ilk grup 05.00 de, ikinci grup 06.00 da, üçüncü grup ise saat 07.00 de tırmanışa başlayacaktı. Bizler 05.00 de hareket edecek ilk grubun ardından ayrı olarak tırmanma kararı aldık. Yakılan kamp ateşinin başındaki sohbetlerden sonra, dinlenmek amacıyla saat 22.00 sularında çadırlarımıza çekildik.

22 Mayıs 2011 Pazar. Sabah 04.30 sularında uyandık. Kahvaltımızı yapıp, kısa bir hazırlıktan sonra 05.15 de kamptan ayrıldık. İlk grup tırmanışa başlamış ve ileride sırtta kafa lambalarının ışıkları görülüyor. Biz çok hızlanmadan belli bir tırmanış temposunu koruyarak, ancak çok fazla da mola vermeden tırmanma kararı almıştık ve bunu uyguladık. Dedegöl Dağı kamp alanından itibaren birdenbire yükselen bir dağ. İlk sırta güneşin Beyşehir Gölü üzerinde doğuşuna şahit olduk. Tırmanış patikası oldukça kalabalık. İlk grupla tırmanışa başlayıp, geri kalanlar ile geri dönme kararı verenler patikada trafik yoğun. Aslında biz çok hızlı tırmanmamamıza rağmen belli bir tempoda sürekli tırmandığımızdan, birçok dağcı arkadaşı geçmek zorunda kaldık. İkinci dik tepede Zafer Bey sıkıntı yaşamaya başladı. Grubun rehberliğini Tarık'a bırakıp,grubun arkasından Zafer Bey'le tırmanmaya karar verdik. Ancak Zafer Bey, bir süre sonra zorlandığını ve tırmanmayıp kampa geri döneceğini söyledi. Zafer Beyi geri dönmesi için bırakıp, ilk kar kulvarında gruba yetiştim. Artık buradan sonra dik kar kulvarlarını tırmanıyoruz. kar kulvarını geçip, düze çıktığımızda Nezihe Hanım rahatsızlanıp geri dönmeye karar verince, bu kez Tarık'ı Nezihe Hanım'a eşlik etmesi için bıraktık ve biz son tepeyi tırmanmaya başladık. Burada kar ince ve basılan yerlerde eriyen karlar taşların üzerinde donarak buz haline gelmiş. Bu yüzden gayet dikkatli bir şekilde tırmanıyoruz. Sırta çıktığımızda sert rüzgarla karşılaştık. Sırttan da görünen zirveye ilk 3000 lik zirvesini yapacak genç dağcımız Tuna'nın liderliğinde -Tuna'nın arkasında da Rüçhan Bey- saat 09.00 da, tırmanışa başladıktan 3 saat 45 dakika sonra ulaştık.

Zirve çok kalabalık. Sabah 05.00 tırmanışa başlayan grupla beraber zirvedeyiz. Zaman zaman gelen sis bulutları dışında hava açık ve bizler bulut denizinin üzerindeyiz. Manzara güzel. Tebrikler, kutlamalar ve zirve fotograflarından sonra dinlenip zirvenin keyfini çıkardık. Arkadan gelenlerin zirveye ulaşmasıyla zirve kalabalık sürekli artıyor. Gelen grupla birlikte, geri dönmeleri için aşağılarda bıraktığımız Zafer Bey, Tarık ve Nezihe Hanımın zirveye gelmesi bizleri çok sevindirdi. Arkadaşlar geri dönmemişler ve kendi tempoları ile arkadaki gruplarla birlikte zirveye tırmanmışlar. Böylece tırmanışa başlayan 14 kişilik grubumuzun tamamı zirveye ulaşmış oldu.

Bu arada ilk gelenler yavaş yavaş dönüşe geçiyor. Bizde saat 09.55 de, karın daha fazla olduğu sol kar kulvarından inişe geçtik. Dikkatli ve yürüyüş disiplininden kopmadan,hep bir arada ve birbirimizden kopmadan normal bir tempoda inişe geçiyoruz. Bizim oradan indiğimizi gören birçok grup bizi takip ediyor. Bizim arkamızdan inişe geçen gruplardan bazı kişiler karların üstünde dikkatsizce, hoplayıp zıplayarak bizim yanımızdan geçip gittiler. Aslında yaptıklarının ne kadar yanlış olduğunun bilincinde değiller. Belli bir noktadan sonra karda yaptığımız bir yan geçişle, çıkışta kullandığımız patikaya ulaştık. Karsız alanda sert tabanlı dağ ayakkabılarıyla yürümek eziyet. Bu eziyeti çeke çeke saat 13.00 de inişe başladıktan 3 saat sonra kampa ulaştık. İlk yaptığımız iş ayakkabılarımızdan kurtulup, güneşin altında çimenlerin üzerine uzanıp dinlenmek oldu. Zirvede harcadığımız yaklaşık bir saat dahil toplam 8 saatlik bir faaliyet oldu.

Biraz dinlendikten sonra çadırlarımızı topladık. Bizi bekleyen aracımıza yerleştirdik. ETUDOSD'un verdiği gözleme ve ayranlarla karnımız doyurmaya çalıştık ve saat 14.30 da Beyşehir yönünden Ankara'ya dönüşe geçtik. Konya'da verdiğimiz yemek molasında karnımızı iyice doyurduk ve saat 21.00 sularında Maliye Bakanlığının önünde sağ salim faaliyetimizi tamamlamış olduk.

Güzel bir etkinlikti. İki günü dolu dolu olarak dağda geçirdik.Kamp alanı güzeldi. Tırmanış güzeldi. Birçok arkadaşımız kampta gördük. Grup olarak tam bir dağcı disiplini ile sorunsuz ve sağlıklı bir şekilde faaliyetimizi tamamladık. Zaten de amacımız sağlıklı ve sorunsuz bir şekilde dağcılık yapmak değil mi?

Madadost olarak Dedegöl zirvesini gerçekleştirilen tüm dağcılarımızı kutluyoruz.

Zirvedekiler :

10.) Engin ALKAN
11.) Adil YAZIBAKAN
12.) Tarık KARSAN
13.) Nezihe ÖZDİLEK-(Çankırı Dağcılık Kulübü)